 |
Rollage yn Astyr - Original RPG RyA - Forum
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Asyrgal
Administracyjne Bóstwo
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 3042
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 19:49, 16 Wrz 2013 Temat postu: Projekt regulaminu gry i forum. |
|
|
(w niniejszym temacie wrzucacie propozycje zasad, które według Was powinny obowiązywać w grze. Poszukujemy reguł z zakresu praw i obowiązków graczy, MG oraz użytkowników forum, mile widziane komentarze z własnymi refleksjami i umotywowaniem dlaczego taki przepis jest potrzebny. Namawiam wszystkich, by dokładnie czytali propozycje składane przez pozostałych i wyrażali swój pogląd o proponowanym rozwiązaniu. Wszelka krytyka powinna być konstruktywna. Nawołuję do kulturalnej dyskusji i dojrzale podejmowanych decyzji)
Cytat: |
1. Mistrz gry ma obowiązek zachowania obiektywności podczas prowadzenia gry.
Obiektywizm/obiektywność w tym znaczeniu to dyrektywa, która zobowiązuje Mistrza Gry do sprawiedliwego stosunku do prowadzonej przygody i jej uczestników. Mistrz gry jest pozbawiony stronniczości i uprzedzeń. Obowiązuje go zakaz faworyzowania wybranych graczy. Jednocześnie zasada ta nie wyłącza możliwości nagradzania uczestników przygody za wybitne pomysły i rozwiązania; oraz karania tych graczy, którzy przeszkadzają w prowadzeniu sesji.
|
Cytat: |
1. Mistrz gry ma prawo przyznawać nagrody i kary.
Graczy należy zachęcać, a nie zmuszać do aktywnego udziału w przygodzie. Każde wybitne rozwiązanie lub pomysł, które w osobistym odczuciu Mistrza Gry zasługuje na wyróżnienie może zostać nagrodzone dodatkowym punktem lub przedmiotem, w zależności od uznania prowadzącego przygodę. Nagroda w postaci darmowej umiejętności powinna być absolutnym wyjątkiem, dobrze umotywowanym i zaplanowanym przez Mistrza.
Kary stosowane przez Mistrza powinny być adekwatne do przewinienia gracza oraz stosowane tylko za uprzednim ostrzeżeniem.
Zachowania gracza, takie jak:
1. Przeszkadzanie w prowadzeniu sesji
2. Świadome działania zmierzające do zniszczenia przygody
3. Słowna i psychiczna przemoc wobec innych uczestników zabawy
4. Okazywanie braku szacunku i kultury w stosunku do innych uczestników gry
- Mistrz Gry z inicjatywy własnej lub na uzasadnioną prośbę graczy powinien przerywać ostrzeżeniem, a w razie braku pożądanego skutku - usunięciem gracza z przygody lub z czatu.
Zachowania postaci, takie jak:
1. Działania mające na celu wymuszenie indywidualnej rozgrywki z Mistrzem Gry
2. Świadome narażanie się na śmierć w momentach krytycznych.
- powinny być uprzednio konsultowane z MG, który:
Ad. 1 - może zgodzić się na poprowadzenie indywidualnej rozgrywki z zainteresowanym graczem, jak również, może tego odmówić.
Ad. 2 - powinien ostrzec gracza o możliwości uśmiercenia jego postaci.
|
Cytat: |
Wszystkie problemy dotyczące naszej grupy rozwiązuje rozmowa
Nieporozumienia, upomnienia, niedomówienia powinny być dyskutowane na bieżąco w gronie osób których wyżej wymienione dotyczą. Uciekanie od problemu, obrażanie się nie tylko nie rozwiązuje problemu ale może zniechęcać ludzi do dalszej współpracy w zabawie i tworzeniu świata. Osoby chcące coś przedyskutować, zwrócić uwagę Mistrzowi Gry albo innym graczom nie mogą być piętnowane za wyrażanie swoich opinii, o ile zrobią to zachowując przynajmniej minimum standardów przyzwoitości i kultury osobistej. Wszelkie pomysły służące ulepszeniu gry i naszych relacji nie powinny być z góry dementowane, tylko wysłuchane, przemyślane i skomentowane w sposób kulturalny na czacie ogólnym, lub w rozmowie prywatnej. |
Cytat: |
Wspólna Astyria - rzecz święta
Mistrz gry ma prawo tworzyć nieustanowione w Astyrii miejsca jak również nieznacznie ingerować w świat Rollage tylko na potrzeby i na czas sesji/kampanii. Nieodwracalne zmiany w świecie, mogą zajść tylko za zgodą większości graczy. |
Cytat: |
Mistrz gry - przewodnik i stróż ale nie bóg ani tym bardziej niańka
Mistrz Gry prowadzi wymyśloną przez siebie przygodę nie ingerując bezpośrednio w wybory dokonywane przez graczy. Jego obowiązkiem jest opisywać sytuację na sesji, tworzyć tło przygody oraz pilnować jej przebiegu decydując jednocześnie o konsekwencjach wyborów dokonywanych przez postacie w grze. Mistrz gry, może nie zgodzić się na zmianę postaci przez gracza jeżeli w jego odczuciu może to być dla niego (MG) zbyt problematyczne.
Prowadzący przygodę musi czuwać nad jej spokojnym przebiegiem, unikać sporów z graczami, a zaistniałe nieporozumienia załagodzić wraz z pomocą samych graczy.
Mistrz Gry pod żadnym pozorem nie może zmuszać graczy do wykonywania określonych przez niego działań oraz narzucać im swojej woli dotyczącej ich wyglądu, umiejętności i innych danych zawartych w karcie postaci. Zapis ten nie dotyczy działania umiejętności, których skutek zależy od woli prowadzącego grę.
Gracze powinni szanować wysiłek Mistrza Gry, który prowadząc przygodę musi skupiać się zarówno na fabule jak i na graczach i ich działaniach. Dopuszczalne jest delikatne i uprzejme zwracanie sobie uwagi na drobne omyłki i przeoczenia; zakazane są złośliwe komentarze i wszczynanie niepotrzebnych awantur.
Mistrz gry nie ma obowiązku decydować o każdym najdrobniejszym szczególe trywialnych czynności jaką wykonuje gracz. Np: jeżeli gracz uzna, że ma ochotę zapalić fajkę, to on sam decyduje o tym, czy mu się uda, czy nie. |
Cytat: |
Śmierć nie jest karą.
Śmierć postaci w grze, tak samo, jak w normalnym życiu, jest następstwem działań gracza (człowieka). Mistrz Gry nie ma obowiązku bezwarunkowego ratowania życia postaci, która lekkomyślnie je naraża w warunkach, które w ogólnym pojęciu bezpieczeństwa kwalifikują się na śmiertelnie niebezpieczne. Jednocześnie Mistrz Gry ma całkowity zakaz uśmiercania postaci bez racjonalnie umotywowanego powodu. Śmierć postaci w wyniku przygody powinna być ostatecznością poprzedzoną stosownym komentarzem bądź ostrzeżeniem by uniknąć wszelkich niedopowiedzeń. |
Cytat: |
Gracz ma prawo do posiadania do trzech postaci, którymi gra. Każdy może wprowadzić kolejne postacie w celu ich przetestowania, jednak nie na dłużej niż okres do dwóch sesji. Jeżeli gracz pragnie na stałe wprowadzić kolejną (czwartą) postać, musi koniecznie zrezygnować z jednej z dotychczas posiadanych przenosząc ją do działu NPC lub po prostu likwidując |
Cytat: |
Punkty na zakup umiejętności, przyznaje się graczowi a nie postaciom. Punkty które gracz uzbierał na sesji może przeznaczyć na inną postać, nawet jeśli jeszcze nią nie grał. Tabela przyznawania punktów na zakup umiejętności znajduje się TUTAJ |
Cytat: |
Postać (nie gracz) dostaje jeden punkt do drzewka za każdą sesję, w jakiej weźmie udział. Drzewko awansuje na kolejny poziom (tier) gdy zdobędzie dziesiąty punkt. Mistrz gry za każdą poprowadzoną sesję otrzymuje dwa punkty do drzewka, które może rozdysponować na dowolną postać (postacie), jednakże ma on obowiązek zdecydować o wyborze postaci w ciągu tygodnia od rozegranej sesji. |
Cytat: |
SPOSÓB TWORZENIA KARTY POSTACI
Jeśli już jesteś pewien, że masz pomysł na postać, która będzie unikatowa i jedyna w swoim rodzaju możesz przejść do poniższego punktu. Pamiętaj by karta postaci była schludna, przejrzysta i spisana w sposób wygodny do wglądu do najważniejszych informacji dla innych graczy i Mistrza Gry. Jeśli masz jakieś wątpliwości skontaktuj się z moderatorami lub bardziej doświadczonymi graczami, którzy zawsze chętnie Ci pomogą. |
Cytat: |
Najważniejszymi danymi naszej postaci są te, które umieszczasz na początku. Jej IMIĘ, które nie może być w żaden sposób obraźliwe, a zarazem będzie Twoim przyszłym nickiem na czacie w czasie gry. A także RASA, która definiuje niektóre umiejętności i zachowania postaci. Lista dostępnych ras znajduje się tutaj.
Pamiętaj, że niektóre z nich mają specjalne wady i zalety, takie jak zwiększone możliwości atrybutów lub umiejętności. |
Cytat: |
ATRYBUTY– na początku rozgrywki gracz wybiera TRZY atrybuty, które mogą się powtarzać. Są nimi: charyzma, szybkość, zwinność, siła, siła woli, zręczność, inteligencja. Dodatkowy atrybut może zostać zakupiony za 20 punktów.
Opis atrybutów znajduje się tutaj. |
Cytat: |
UMIEJĘTNOŚCI – z początku gracz ma możliwość wyboru SZEŚCIU umiejętności zwykłych. Ich lista znajduje się tutaj. Zakup kolejnej umiejętności kosztuje 10 punktów.
UMIEJĘTNOŚCI PONADPRZECIĘTNE mogą zostać zdobyte po ustaleniu przez MG specjalnego zadania bądź po wydaniu większej ilości punktów. Gracz powinien wyrazić chęć zdobycia takiej umiejętności na forum. |
Cytat: |
ZAKLĘCIA – ich ilość zależna jest od wcześniejszego wyboru atrybutu i umiejętności.
Jeśli Twoja postać z założenia jest magiem powinna posiadać atrybut „silna wola” ORAZ umiejętność „magia akademicka” - może wtedy wybrać PIĘĆ zaklęć spośród dostępnych tutaj i tutaj.
Jeśli natomiast jest kapłanem, szamanem bądź druidem powinna wśród umiejętności posiadać „magię d/k/s”, lecz będąc kapłanem nie musi posiadać atrybutu „silna wola”, gdyż jej postać czerpie swoją magię dzięki specjalnym względom swego bóstwa. Oznacza to jednak, że czasem bóstwo może być mu nieprzychylne, a zaklęcia mogą nie udać się. Postać może początkowo korzystać z CZTERECH zaklęć, których lista znajduje się tutaj i tutaj.
Jeśli Twoja postać jest jednak samoukiem, nie ukończyła żadnego szkolenia magicznego, a chcesz by władała zaklęciami to powinieneś wybrać atrybut „silna wola”. Możesz wtedy wpisać do swojej karty DWA zaklęcia z tej listy.
Możesz zakupić kolejne zaklęcie za cenę 10 punktów.
ZAKLĘCIA PONADPRZECIĘTNE
Zaklęcie ponadprzeciętne, podobnie jak umiejętności tego rodzaju, może zostać zdobyte przy pomocy specjalnego questa, nadane przez MG za wybitne osiągnięcia lub zakupione po wcześniejszych ustaleniach za odpowiednią liczbę punktów. |
Cytat: |
DRZEWKO ROZWOJU
Zauważmy, że nowe postacie nie posiadają żadnych klas, czyli odpowiedników zawodów w świecie fantasy. Każda z postaci powinna być z założenia oryginalna, a jej specjalne umiejętności powinny wpływać na to, że w przyszłości może dzięki przeżytym przygodom zostać jednym z najbardziej znanych i cenionych bohaterów Astyrii.
Temu właśnie ma służyć Drzewko Rozwoju.
Nowa postać rozpoczyna swoją przygodę z drzewkiem na poziomie pierwszym, które może dotyczyć zarówno specyficznych cech lub umiejętności postaci jak i przedmiotu - być może miecza którego niezwykłe właściwości należy odblokować w trakcie gry - nie powinno być ono jednak zbyt silne. Kolejne poziomy nie muszą być rozwinięciem pierwszego stopnia. Dla przykładu, na pierwszym poziomie postać może na krótki czas zapalić swój miecz a na drugim jest w stanie bezbłędnie rozpoznać zmiennokształtnych.
Kolejny poziom postać zdobywa po odegraniu nią 10 sesji. |
Cytat: |
Pamiętajmy, że jeśli chcemy by rozrywka nie była jednostronna i zniechęcająca dla innych graczy, to powinniśmy nie przesadzać w możliwościach naszych postaci. Zgodnie z tym nasza postać nie powinna potrafić wszystkiego, a jej drzewko nie może być zbyt potężne. Jest to równe ZAKAZOWI ALLMIGHTYZMU w grze. |
Cytat: |
W dalszej części karty umieszczamy takie informacje, jak:
EKWIPUNEK – nie ma specjalnego ograniczenia dla rzeczy, które postać posiada. Liczymy na to, że gracze są rozsądni i nie umieszczą w tym miejscu rzeczy zbyt potężnych (magicznych artefaktów) oraz zbyt licznych. Gracz powinien wpisać tutaj także broń, którą zazwyczaj posługuje się jego postać. Jeśli gracz zyska nową rzecz lub straci którąś z umieszczonych wcześniej w ekwipunku, powinien ten podpunkt edytować.
CHARAKTER, OPIS POSTACI, WYGLĄD, PRESTIŻ, CIEKAWOSTKI – wszystko to, co powinno zachęcić postacie, a także innych graczy do zaznajomienia się z Twoją postacią, powinno zostać umieszczone właśnie w tym miejscu. Nie musisz rozpisywać się na tysiące znaków, jednak z pewnością łatwiej będzie wtedy MG wprowadzić Cię do gry, a także zwrócić na Twoją postać uwagę pozostałych graczy.
Pamiętaj, że także w tym miejscu nie powinieneś zbytnio przesadzać,. Postać, która będzie potrafiła wszystko, będzie wszędzie znana i uwielbiania, będzie po prostu nudna. |
Cytat: |
DODATKOWE INFORMACJE ODNOŚNIE KARTY POSTACI
Staraj się edytować kartę postaci i dodawać znaczne zmiany, które zaszły na sesjach w miarę często, tak by każdy mógł za tym nadążyć.
Wszystkie większe zmiany, dotyczące historii postaci, jej znajomości i możliwości, ustalaj z MG i innymi graczami, zwłaszcza, gdy Twoja postać wpływa w jakiś sposób na innych.
Pamiętaj, że zgodnie z ustaleniami regulaminu, na daną chwilę możesz posiadać trzy aktywne karty postaci. Jeśli planujesz wprowadzić kolejną, powinieneś zaznaczyć z której ze wcześniejszych postaci rezygnujesz. Pamiętaj, że masz okres 2 sesji ochronnych, które pozwolą Ci wypróbować nową postać i w razie czego wycofać się z gry nią.
Przystępując do gry zapoznaj się z opisem świata dostępnym tutaj.
Możesz dowiedzieć wtedy wiele o organizacjach, państwach i NPC – czyli postaciach ważnych dla gry. |
Cytat: |
SESJE
Najważniejszymi osobami w czasie gry są oczywiście gracze. Jednak kontrolę nad nimi sprawuje MISTRZ GRY (MG). To on rozwija i kontroluje rozgrywkę, więc warto dostosowywać się do jego wskazówek i go słuchać.
Sesje odbywają się na czacie Onetu w pokoju Rollage_yn_Astyr około godziny 18, w soboty.
Offtop najczęściej prowadzony jest w pokoju Dreygenwood – tutaj możesz wyrażać swoje wątpliwości, przemyślenia, witać się z pozostałymi graczami i rozmawiać na niezwiązane z grą tematy.
|
Cytat: |
Łamanie regulaminu grozi konsekwencjami
W przypadku niedostosowania do zasad panujących na sesji, graczowi grozi wyrzucenie z niej. Naruszenie punktów regulaminu niezwiązanych z rozgrywką może zakończyć się niedopuszczeniem gracza do sesji. Wszelkie wykroczenia powinny zostać przedyskutowane między graczem a MG, bądź w gronie wszystkich graczy, w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zdecydowania, jakie kroki wobec gracza należy podjąć. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Asyrgal dnia Pią 13:19, 11 Paź 2013, w całości zmieniany 6 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Kaerthas
wielkie, czerwone lichowieco
Dołączył: 21 Lip 2007
Posty: 1871
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Z płonących kręgów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 19:53, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
-MG ma być obiektywny, bez faworyzowania danych osób, bądź gnębienie innych z powodu "bo tak mi się widzi"
-Gracze okazują szacunek wobec MG i nie mają wobec niego stosunek olewawczy.
-Gracze nie psują specjalnie sesji, nie chcesz grać w tą sesję/kampanię? To po prostu nie graj
-Niema litości, głupota boli i to bardzo, za skrajną głupotę którą normalny człowiek by zginął albo dostałby niezłego łupnia bądź inne nieprzyjemne efekty: Tak właśnie się dzieje, nie ma ratowania go z powodu "a to gracz, nie chcę go zniechęcić"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kalyar
MISIUUU!
Dołączył: 19 Gru 2007
Posty: 1327
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 2/5 Skąd: Vioha City (Legionowo) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 19:54, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Sugerowane Prawa i Obowiązki Mistrza Gry
-Mistrz Gry, podobnie jak każdy gracz, ma prawo czasem coś przegapić, zwłaszcza przy dużej ilości graczy. Jeżeli ktoś czuje, że coś zostało pominięte, należy łagodnie o tym przypomniec. Oburzanie się od razu nic nie da.
-Mistrz Gry ma obowiązek zachować całkowitą obiektywność podczas prowadzenia sesji. Jeżeli MG nie jest zdolny do obiektywnego prowadzenia sesji, powinien w większej mierze zdać się na pomoc graczy w prowadzeniu owej sesji, bądź powinien powstrzymać się z prowadzeniem do czasu, gdy będzie w stanie sprawniej to prowadzić. Brak obiektywizmu ze strony MG może sprawić przykrość niektórym graczom.
-Mistrz Gry, podobnie jak każdy gracz, ma prawo zwrócić uwagę innym, jeżeli negatywnie wpływają na przebieg sesji. Konsekwentnie, Mistrz Gry ma prawo poprosić osobę przeszkadzającą w sesji o opuszczenie czatu (po uprzednim uprzedzeniu).
-Mistrz Gry ma prawo ograniczyć pewne aspekty świata i postaci biorących udział w przygodzie (na potrzeby sesji), po uprzednim poinformowaniu o tym graczy przed, lub na początku sesji.
-Mistrz Gry nie ma prawa karać gracza za złe zachowanie śmiercią postaci, ani w inny sposób dogryzać graczowi wewnątrz rozgrywki. Mija się to z celem. Za złe zachowanie, osoba powinna dostać upomnienie, oraz konsekwentnie (w przypadku braku poprawy) wyproszona z sesji aż do jej końca.
Sugerowane Prawa i Obowiązki Uczestników Sesji (wliczając MG)
-Każdy uczestnik sesji ma obowiązek szanować innych uczestników przygody.
-Każdy uczestnik sesji ma prawo zwrócić komuś uwagę, jeżeli uważa, że coś jest nie tak. Uwagi powinny być na spokojnie przedyskutowane, bez skakania sobie od razu do gardeł. Zachowujmy się dorośle, jak na to przystało.
-Każdy uczestnik sesji ma obowiązek należycie zachowywać się na sesji, by nie przeszkadzać ani innym graczom w grze, ani Mistrzowi gry w prowadzeniu przygody.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kalyar dnia Pon 19:55, 16 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Ari
Bezmózgi troll
Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 517
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z kosmosu Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 20:02, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
To tylko moja propozycja. Przepraszam za objętość i język jakim się posługuję, ale w ten sposób było mi najłatwiej przekazać, co mam na myśli.
Wiem, że moje stanowisko może się wydać kontrowersyjne.
KODEKS MG
1. Drogi MG, wbrew pozorom nie jesteś nieomylny.
W końcu jesteś tylko człowiekiem. A co za tym idzie możesz coś przeoczyć, popełnić błąd, itp. Dlatego jeśli gracz zwróci ci na coś uwagę, podważy jakąś twoję decyzję czy po prostu o coś zapyta, to nie trzaskaj piorunami, tylko zastanów się na spokojnie, czy może przypadkiem nie ma racji. Jeśli ma - przyznaj się do błędu i go popraw, jeśli nie - po prostu mu to powiedz.
2. Zamiast obiektywizmu - indywidualne podejście do gracza i postaci.
MG nie powinien traktować wszystkich postaci tak samo, bo zwyczajnie tego nie potrafi. Nie jesteśmy w stanie być obiektywni, dlatego nie ma co robić tego na siłę. Dlatego MG powinien raczej patrzeć na preferencje swoich graczy i brać je pod uwagę. Ktoś woli walczyć nich myśleć - więc niech podczas rozwiązywania zagadki graczy zaatakuje jakiś przeciwnik, ktoś czerpie przyjemność z odgrywania postaci - dajmy graczom czas na odpoczynek od głównej fabuły, ktoś lubi działać indywidualnie - niech może trochę pograć "sam na sam" z MG. To samo z postaciami - każda ma jakieś słabości i historię opisaną w karcie. A spisuje to nie dla siebie, tylko raczej po to, aby móc jakoś te cechy rozwinąć.
3. Traktuj postać jak człowieka, którym z założenia ma być.
Wielu graczy przywiązuje się do postaci i traktuje je, jakby żyły naprawdę, dlatego uważam że ich uśmiercanie powinno być absolutną OSTATECZNOŚCIĄ. Można przywołać gracza do porządku inaczej, a odbieranie czegoś, co bardzo często kocha nie jest wg mnie odpowiednią karą praktycznie za nic. Poza tym, każda postać ma swój charakter i jest inna, dlatego jeżeli postać nie robi tego, co chce MG, bo jest to wbrew jej woli to jej nie uśmiercaj, tylko pozwól działać na własną rękę, lub zachęć by zrobiła to, co ty chcesz. No, chyba że wolisz aby twoi gracze grali golemami bez uczuć.
4. Emocje - ludzka rzecz.
Ty czasem możesz nie mieć na coś nastroju, tak samo gracz. Dlatego, jeśli ktoś nie ma dziś nastroju, aby robić to, co zakłada twoja sesja to albo spróbuj dać mu się wykazać w czymś innym, na co ma chęć, albo powiedz mu otwarcie, że przykro ci, ale akurat przygoda zaplanowana przez ciebie będzie taka, a nie inna, to się nie zmieni i chyba lepiej będzie dłużej się nie męczyć. Trochę wyrozumiałości, w końcu to z założenia ma być rozrywka.
5. Nie bóg, tylko przewodnik.
Drogi MG, żeby móc tytułować się bogiem musiałbyś stworzyć nie tylko cały świat, historię, ale też postaci, które pojawiają się na twojej sesji. Wyobraź sobie raczej, że jesteś przewodnikiem, który chce pokazać graczom stworzoną przez siebie historię, prowadzi ich po wykreowanym świecie i wskazuje drogę, aby nie zbłądzili. Staraj się dostosować do ich zachowania, a nie narzucaj im swojego modelu. Gracze są jak ludzie - nie możesz przewidzieć ich reakcji i powinieneś się z tym liczyć. W rolę boga wcielaj się tylko wtedy, gdy naprawdę musisz. Nigdy poza tym. Całkowita kontrola źle się kojarzy.
KODEKS GRACZA
1. Bądź wyrozumiały, MG to nie robot.
Widzisz Graczu, bycie MG jest porównywalne do pracy nauczyciela, która zabiera siedmiolatków na wycieczkę. Ma on coś do pokazania i opowiedzenia dzieciakom, a one albo go ignorują i rozwalają wyjazd, albo grzecznie słuchają. Mistrz jest jeszcze w o tyle gorszej sytuacji, że nikt mu za to nie płaci, a po swoim świecie oprowadza ludzi dorosłych, lub prawie dorosłych, na których nie wystarczy wrzasnąć i postawić do kąta by przywołać do porządku. Dlatego szanuj trochę wysiłek MG i okaż mu wyrozumiałość, jeżeli nie dlatego, że on naprawdę ma przejebane, to chociażby po to, żeby nie wyjść na rozkapryszonego bachora. Jeśli Mistrz się pomyli czy jakaś jego decyzja będzie budziła twoją wątpliwość, to lepiej skonsultować to z nim na priv czy w innym pokoju, niż niczym hołota wrzeszczeć, utrudniając innym zrozumienie opowieści Mistrza. Skoro już tu jesteś, to myśl o tym że inni też są i chcą się dobrze bawić.
2. Człowiek zmiennym jest... ale bez przesady.
To zrozumiałe i zupełnie naturalne, że czasem potrzebujesz zmiany postaci. Ba, jeżeli jesteś bardzo kreatywny lub cierpisz na zaburzenia osobowości, to da się nawet usprawiedliwić że robisz to co sesję. Ale jeżeli MG zapowie, że to on poprowadzi najbliższą sesję, to graj tą postacią, którą grasz jako główną lub skonsultuj z nim swój wybór. Jeśli chcesz grać kimś innym - trudno, zaciśnij zęby i postaraj się zdecydować, pomimo swych zaburzeń, oraz skonsultować to z nim z pewnym wyprzedzeniem. Jeżeli o czyimś prowadzeniu dowiesz się dopiero w sobotę to wtedy też omów z nim kwestię tego, kim chcesz grać - a jeśli zażyczy sobie byś jednak grał kimś innym, niż chce twoja aktualna osobowość, to nie sraj ogniem tylko się dostosuj. Lub nie graj wcale.
3. Karta twojej postaci to jej wizytówka.
Dlatego przyłóż się do jej tworzenia. Im więcej informacji zawrzesz w karcie, tym więcej będzie wiedział o twojej postaci MG, a co za tym idzie, łatwiej będzie o jego indywidualne podejście do ciebie. Nie przejmuj się tym, że nie jesteś mistrzem pióra, twoje zdania nie są szczególnie górnolotne, lub popełniasz drobne błędy. Pisz tak, jak potrafisz - nawet jeśli gracze będą się z tego być może śmieli, MG weźmie pod uwagę to, co umieścisz w karcie swojej postaci. Jeżeli jednak piszesz niepoprawnie pod względem ortografii lub gramatyki, bądź masz problem ze sformułowaniem opisu, np. wyglądu czy ubioru - zwróć się do innych graczy, którzy chętnie ci pomogą (Ari i Yrsa nie będą miały z tym żadnego problemu). Na podstawie tego, co tam napiszesz gracze i Mistrz stworzą sobie wizerunek twojej postaci, a im więcej szczegółów podkreślisz, tym bardziej będzie on przypominał twoje wyobrażenie. Jeżeli ograniczysz się jednak do statystyk to proszę, nie dziw się, że dla wszystkich jesteś tylko cyferkami lub wspomnianym już golemem bez wnętrza. Jasne?
4. Angielski w świecie fantasy? Seriously?
Widzisz, drogi graczu, angielskiego jest wokół nas pełno. Jest w pewien sposób znakiem rozpoznawczym naszych czasów - angielski jest tak wszechobecny, że niektórzy mają tego języka po prostu nieco dosyć. Bądź co bądź, jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i myślę, że nic się nie stanie jeśli ten jeden raz w tygodniu powstrzymamy się od anglicyzowania naszych wypowiedzi. Raz - ze względu na szacunek do innych, nie znających tego języka, dwa - bo kojarzona ze współczesnością angielszczyzna zabija klimat fantasy. Rzucaj sobie angielskimi zwrotami na prawo i lewo, proszę bardzo - ale w offtopie, nie w grze. A jeżeli twoja postać już musi powiedzieć coś w obcym języku to proszę, wysil się i znajdź jakiś bardziej egzotyczny i mniej kojarzony ze współczesnością. Na świecie jest tyle pięknych języków, że mamy w czym wybierać, naprawdę.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Ari dnia Pon 20:03, 16 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Yrsa
tonie w rumie
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 767
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rosja Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 20:14, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
To ja może jako pierwsza wyrażę opinię na temat propozycji. Formę podaną przez Ari widziałam już wcześniej i ma ona moje całe poparcie, dlatego, że są dokładnie wyjaśnione, a poza tym przestawiają wszystkie punkty, najbardziej ważne do poruszenia. To samo dotyczy zresztą pomysłów Kala, które są właściwie tym samym stosunkiem do tych samych spraw.
Natomiast, co do propozycji Kaego, to absolutnie nie. Są przedstawione w sposób właśnie "olewczy", językiem nieadekwatnym do pozycji Kodeksu. Najbardziej kontrowersyjny jest natomiast ostatni z punktów.
Cytat: |
Niema litości, głupota boli i to bardzo, za skrajną głupotę którą normalny człowiek by zginął albo dostałby niezłego łupnia bądź inne nieprzyjemne efekty: Tak właśnie się dzieje, nie ma ratowania go z powodu "a to gracz, nie chcę go zniechęcić" |
Nie, nie, NIE! Nie gramy normalnymi ludźmi. Co więcej, robimy to dla przyjemności. Jesteśmy osobami zżytymi z forum i ze swoimi postaciami. I tak, śmierć postaci właśnie by mnie zniechęciła do grania, a wątpię by celem reform było właśnie coś takiego.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Yrsa dnia Pon 21:15, 16 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Asyrgal
Administracyjne Bóstwo
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 3042
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:46, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Yś..wydaje mi się, że Kae miał na myśli sytuację sprzed lat. Sama przyznasz, że jak ktoś rzuci się na ostrze miecza - ginie. Wskoczy do kilkumetrowej głębiny nie potrafiąc pływać - również. Chodzi o to, by nie porywać się z motyką na słońce i nie wyprawiać głupot w krytycznych momentach. Twoja postać jest śmiertelna, szanuj życie, które jej dałaś i nie wystawiaj jej na pewną śmierć.
Z całą resztą Twojej opinii zgadzam się w zupełności.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Yrsa
tonie w rumie
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 767
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rosja Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 20:58, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Chodziło mi raczej o formę, że nie ma litości. Rozumiem to, bo na własnej skórze miałam tego próbkę. I wiem, jak w tamtym momencie to przeżyłam, tym bardziej, że jako nowy i młody gracz nie miałam doświadczenia. Dlatego teraz we wszystkich propozycjach, gdzie w ogóle pojawia się temat możliwości śmierci postaci będę bronić stanowiska "Pierwszego ostrzeżenia."
Co do obiektywizmu MG, chciałabym zwrócić uwagę na jedną rzecz. Jeśli chodzi o treść sesji, czyli przygody, które zdarzają się być różne dla grup - to owszem, myślę, że powinny być one jak najbardziej obiektywne i sprawiać radość wszystkim graczom.
Jeśli jednak chodzi o samego MG, to muszę zauważyć, że zdarza się, że niektóre postacie znamy lepiej, niektóre lepiej rozumiemy, a sami gracze myślą w sposób, który według nas jest najbardziej logicznym wyjściem ze sytuacji. Proponuję więc, by w momencie, gdy zauważymy, że odczucia MG są subiektywne bądź skłania się on ku jednemu z graczy to po prostu zwrócić mu na to uwagę. Być może on sam nie zdaje sobie z tego sprawy, a ignorowanie jego sesji, bądź obrażanie się niczemu nie pomoże.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Ari
Bezmózgi troll
Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 517
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z kosmosu Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 21:08, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Tak jak Yś jestem za ostrzeganiem graczy, jestem również za tym, aby śmierć postaci była ostatecznością. Najpierw ostrzeżenie, jakaś inna kara, wyproszenie z sesji, ale zabijanie dopiero na koniec.
Co do obiektywizmu, przedstawiłam w sumie swoje zdanie. Wydaje mi się, że nawet podświadomie nikt z nas nie jest obiektywny i lepiej po prostu skupić się na traktowaniu sprawiedliwie i indywidualnie każdego z osobna na tyle, na ile potrafimy.
Jeśli chodzi o resztę wypowiedzi dziewczyn - zgadzam się. Poza tym popieram zapis Kala, u Kaego trochę nie pasuje mi ostra forma.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kaerthas
wielkie, czerwone lichowieco
Dołączył: 21 Lip 2007
Posty: 1871
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Z płonących kręgów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 21:12, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Jeżeli postać skoczy w przepaść to należy go ostrzec? Jak dla mnie w takim przypadku jest pewne, że zginie, by MG nie szukał sposobów by go ratował "A, uderzyłeś o półkę skalną która jest tam, ale wcześniej jej nie widziałeś"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Yrsa
tonie w rumie
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 767
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rosja Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 21:16, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Ale bądźmy szczerzy, jeśli postać coś takiego zrobi, to chyba logicznym jest fakt, że gracz chciał by postać zginęła i wtedy dyskusji nie ma?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Kaerthas
wielkie, czerwone lichowieco
Dołączył: 21 Lip 2007
Posty: 1871
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Z płonących kręgów Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 21:18, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Mi właśnie chodziło o tak skrajną głupotę? ;p
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Ari
Bezmózgi troll
Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 517
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z kosmosu Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 21:21, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Są ludzie, którzy robią coś takiego z czystej głupoty i bez premedytacji? oO
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Asyrgal
Administracyjne Bóstwo
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 3042
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 21:22, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
ok...to najpierw biorę na widelec Kaego:
Kaerthas napisał: |
-MG ma być obiektywny, bez faworyzowania danych osób, bądź gnębienie innych z powodu "bo tak mi się widzi"
-Gracze okazują szacunek wobec MG i nie mają wobec niego stosunek olewawczy.
-Gracze nie psują specjalnie sesji, nie chcesz grać w tą sesję/kampanię? To po prostu nie graj
-Niema litości, głupota boli i to bardzo, za skrajną głupotę którą normalny człowiek by zginął albo dostałby niezłego łupnia bądź inne nieprzyjemne efekty: Tak właśnie się dzieje, nie ma ratowania go z powodu "a to gracz, nie chcę go zniechęcić" |
Kae, dobrze by było, gdybyś podszedł do problemu poważniej i włożył w to trochę więcej pracy i czasu. Uzasadnij i rozwiń swoje postulaty w języku przystępnym dla wszystkich. Widzę potencjał ale forma nie ta.
Obiektywizm mistrza - jestem za, ale widzę, to trochę w innym świetle niż przedstawiła nam Ari:
Cytat: |
2. Zamiast obiektywizmu - indywidualne podejście do gracza i postaci.
MG nie powinien traktować wszystkich postaci tak samo, bo zwyczajnie tego nie potrafi. Nie jesteśmy w stanie być obiektywni, dlatego nie ma co robić tego na siłę. Dlatego MG powinien raczej patrzeć na preferencje swoich graczy i brać je pod uwagę. Ktoś woli walczyć nich myśleć - więc niech podczas rozwiązywania zagadki graczy zaatakuje jakiś przeciwnik, ktoś czerpie przyjemność z odgrywania postaci - dajmy graczom czas na odpoczynek od głównej fabuły, ktoś lubi działać indywidualnie - niech może trochę pograć "sam na sam" z MG. To samo z postaciami - każda ma jakieś słabości i historię opisaną w karcie. A spisuje to nie dla siebie, tylko raczej po to, aby móc jakoś te cechy rozwinąć. |
[/quote]
Ariś, mieszasz tutaj dwie zupełnie odrębne rzeczy. W pojęciu moim (i killku osób również) obiektywizm polega na braku faworyzowania ulubionych kolegów lub koleżanek w czasie gry. Wyobraźmy sobie że na sesję przyszło 10 osób, MG dzieli je na drużyny: 5 i 4 osobowe. Podczas gdy pierwsza drużyna idzie przez las, to w tym samym czasie druga pokonuje rozbójników, znajduje skarb i odkrywa zapomniane ruiny. Nie mówię tutaj o lenistwie graczy "z lasu" ale o nastawieniu MG który koncentruje się na drużynie którą lubi bardziej, a drugą olewa. Takie traktowanie jest strasznie krzywdzące i niesprawiedliwe. To samo można powiedzieć na przykładzie rozdzielania artefaktów. Nie mówię tutaj, by dać koniecznie każdemu po magicznym sztylecie (na przykład) bo to by mijało się z celem. Chodzi o takie obdarowywanie graczy dodatkowymi punktami/skillami/przedmiotami, by inni nie czuli się po którymś razie pominięci po raz kolejny.
Indywidualne podejście do gracza jest ok, ale nie nadaje się na taką sesję. Jak trafnie pisałaś, MG to nie maszyna, nie da rady ogarnąć wszystkiego i wszystkich. Czasami rozpisanie się na indywidualne postaci prowadzi do tego, ze cala fabuła zaczyna się rozpadać, rozmywać w czasie (wiem, bo kiedyś tego próbowałam), a sami indywidualiści są trudni do prowadzenia. W takiej sytuacji podoba mi się propozycja rozmowy z MG: jeżeli czuje się on na siłach, że jest w stanie poprowadzić kogoś indywidualnie, to nie widzę problemu, jeżeli nie - nie zgadza się na to i gracz albo się dostosuje, albo wyłączy z gry.
Dochodzimy więc do wniosku że najważniejsza jest komunikacja mistrza z graczem. Co więcej Mistrz nie może być głuchy na umotywowaną krytykę ze strony graczy. Tylko niech gracze nie boją się zwracać mu uwagi, bo często dochodzi do niedopowiedzeń które rodzą potem otwarte konflikty. ROZMOWA, ROZMOWA i jeszcze raz ROZMOWA.
Myślę że kwestia specjalnego psucia przygody tylko dlatego że się nie podoba jest dość oczywista i jesteśmy ludźmi na tyle dojrzałymi i kulturalnymi, że wiemy o co chodzi i nie widzę sensu teraz tutaj tego omawiać.
Ostatni punkt programu Kaego już skomentowałam wyżej więc nie będę się powtarzać.
Jeśli chodzi o program Ari, bardzo mi się podoba. Tyle że ja bym to bardziej nazwała przewodnikiem/ komentarzem który mogłby być rozwinięciem faktycznego kodeksu. Skłaniam się by wszystkie zasady spisać konkretnie a pod spodem każdej dołączyć właśnie takie przypisy by wyklarować i wyjaśnić jak należy przepis interpretować.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Asyrgal dnia Pon 21:22, 16 Wrz 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Ari
Bezmózgi troll
Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 517
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Z kosmosu Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 21:32, 16 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
Tourvi napisał: |
Ariś, mieszasz tutaj dwie zupełnie odrębne rzeczy. W pojęciu moim (i killku osób również) obiektywizm polega na braku faworyzowania ulubionych kolegów lub koleżanek w czasie gry. Wyobraźmy sobie że na sesję przyszło 10 osób, MG dzieli je na drużyny: 5 i 4 osobowe. Podczas gdy pierwsza drużyna idzie przez las, to w tym samym czasie druga pokonuje rozbójników, znajduje skarb i odkrywa zapomniane ruiny. Nie mówię tutaj o lenistwie graczy "z lasu" ale o nastawieniu MG który koncentruje się na drużynie którą lubi bardziej, a drugą olewa. Takie traktowanie jest strasznie krzywdzące i niesprawiedliwe. |
Racja, od tej strony nie pomyślałam. Mea culpa, popieram.
Tourvi napisał: |
Dochodzimy więc do wniosku że najważniejsza jest komunikacja mistrza z graczem. Co więcej Mistrz nie może być głuchy na umotywowaną krytykę ze strony graczy. Tylko niech gracze nie boją się zwracać mu uwagi, bo często dochodzi do niedopowiedzeń które rodzą potem otwarte konflikty. ROZMOWA, ROZMOWA i jeszcze raz ROZMOWA. |
I tu się podpisuję!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Asyrgal
Administracyjne Bóstwo
Dołączył: 15 Kwi 2006
Posty: 3042
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 9:41, 17 Wrz 2013 Temat postu: |
|
|
No to czas na moje propozycje!
Cytat: |
1. Mistrz gry ma obowiązek zachowania obiektywności podczas prowadzenia gry.
Obiektywizm/obiektywność w tym znaczeniu to dyrektywa, która zobowiązuje Mistrza Gry do sprawiedliwego stosunku do prowadzonej przygody i jej uczestników. Mistrz gry jest pozbawiony stronniczości i uprzedzeń. Obowiązuje go zakaz faworyzowania wybranych graczy. Jednocześnie zasada ta nie wyłącza możliwości nagradzania uczestników przygody za wybitne pomysły i rozwiązania; oraz karania tych graczy, którzy przeszkadzają w prowadzeniu sesji.
|
Cytat: |
1. Mistrz gry ma prawo przyznawać nagrody i kary.
Graczy należy zachęcać, a nie zmuszać do aktywnego udziału w przygodzie. Każde wybitne rozwiązanie lub pomysł, które w osobistym odczuciu Mistrza Gry zasługuje na wyróżnienie może zostać nagrodzone dodatkowym punktem lub przedmiotem, w zależności od uznania prowadzącego przygodę. Nagroda w postaci darmowej umiejętności powinna być absolutnym wyjątkiem, dobrze umotywowanym i zaplanowanym przez Mistrza.
Kary stosowane przez Mistrza powinny być adekwatne do przewinienia gracza oraz stosowane tylko za uprzednim ostrzeżeniem.
Zachowania gracza, takie jak:
1. Przeszkadzanie w prowadzeniu sesji
2. Świadome działania zmierzające do zniszczenia przygody
3. Słowna i psychiczna przemoc wobec innych uczestników zabawy
4. Okazywanie braku szacunku i kultury w stosunku do innych uczestników gry
- Mistrz Gry z inicjatywy własnej lub na uzasadnioną prośbę graczy powinien przerywać ostrzeżeniem, a w razie braku pożądanego skutku - usunięciem gracza z przygody lub z czatu.
Zachowania postaci, takie jak:
1. Działania mające na celu wymuszenie indywidualnej rozgrywki z Mistrzem Gry
2. Świadome narażanie się na śmierć w momentach krytycznych.
- powinny być uprzednio konsultowane z MG, który:
Ad. 1 - może zgodzić się na poprowadzenie indywidualnej rozgrywki z zainteresowanym graczem, jak również, może tego odmówić.
Ad. 2 - powinien ostrzec gracza o możliwości uśmiercenia jego postaci.
|
Cytat: |
Wszystkie problemy dotyczące naszej grupy rozwiązuje rozmowa
Nieporozumienia, upomnienia, niedomówienia powinny być dyskutowane na bieżąco w gronie osób których wyżej wymienione dotyczą. Uciekanie od problemu, obrażanie się nie tylko nie rozwiązuje problemu ale może zniechęcać ludzi do dalszej współpracy w zabawie i tworzeniu świata. Osoby chcące coś przedyskutować, zwrócić uwagę Mistrzowi Gry albo innym graczom nie mogą być piętnowane za wyrażanie swoich opinii, o ile zrobią to zachowując przynajmniej minimum standardów przyzwoitości i kultury osobistej. Wszelkie pomysły służące ulepszeniu gry i naszych relacji nie powinny być z góry dementowane, tylko wysłuchane, przemyślane i skomentowane w sposób kulturalny na czacie ogólnym, lub w rozmowie prywatnej. |
Cytat: |
Wspólna Astyria - rzecz święta
Mistrz gry ma prawo tworzyć nieustanowione w Astyrii miejsca jak również nieznacznie ingerować w świat Rollage tylko na potrzeby i na czas sesji/kampanii. Nieodwracalne zmiany w świecie, mogą zajść tylko za zgodą większości graczy. |
Cytat: |
Mistrz gry - przewodnik i stróż ale nie bóg ani tym bardziej niańka
Mistrz Gry prowadzi wymyśloną przez siebie przygodę nie ingerując bezpośrednio w wybory dokonywane przez graczy. Jego obowiązkiem jest opisywać sytuację na sesji, tworzyć tło przygody oraz pilnować jej przebiegu decydując jednocześnie o konsekwencjach wyborów dokonywanych przez postacie w grze. Mistrz gry, może nie zgodzić się na zmianę postaci przez gracza jeżeli w jego odczuciu może to być dla niego (MG) zbyt problematyczne.
Prowadzący przygodę musi czuwać nad jej spokojnym przebiegiem, unikać sporów z graczami, a zaistniałe nieporozumienia załagodzić wraz z pomocą samych graczy.
Mistrz Gry pod żadnym pozorem nie może zmuszać graczy do wykonywania określonych przez niego działań oraz narzucać im swojej woli dotyczącej ich wyglądu, umiejętności i innych danych zawartych w karcie postaci. Zapis ten nie dotyczy działania umiejętności, których skutek zależy od woli prowadzącego grę.
Gracze powinni szanować wysiłek Mistrza Gry, który prowadząc przygodę musi skupiać się zarówno na fabule jak i na graczach i ich działaniach. Dopuszczalne jest delikatne i uprzejme zwracanie sobie uwagi na drobne omyłki i przeoczenia; zakazane są złośliwe komentarze i wszczynanie niepotrzebnych awantur.
Mistrz gry nie ma obowiązku decydować o każdym najdrobniejszym szczególe trywialnych czynności jaką wykonuje gracz. Np: jeżeli gracz uzna, że ma ochotę zapalić fajkę, to on sam decyduje o tym, czy mu się uda, czy nie. |
I moja propozycja a'propos śmierci:
Cytat: |
Śmierć nie jest karą.
Śmierć postaci w grze, tak samo, jak w normalnym życiu, jest następstwem działań gracza (człowieka). Mistrz Gry nie ma obowiązku bezwarunkowego ratowania życia postaci, która lekkomyślnie je naraża w warunkach, które w ogólnym pojęciu bezpieczeństwa kwalifikują się na śmiertelnie niebezpieczne. Jednocześnie Mistrz Gry ma całkowity zakaz uśmiercania postaci bez racjonalnie umotywowanego powodu. Śmierć postaci w wyniku przygody powinna być ostatecznością poprzedzoną stosownym komentarzem bądź ostrzeżeniem by uniknąć wszelkich niedopowiedzeń. |
Co myślicie?
[/quote]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Asyrgal dnia Wto 11:32, 17 Wrz 2013, w całości zmieniany 16 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|